Skip to content

  SATND WITH PALESTINE  

Wish Lists Cart
0 items
Language / Currency Sidebar

Language

blog post

Kingston NV2 NVMe M.2 خليفة المغير لمعيار القيمة مقابل السعر

by ahmed Ibrahim 11 May 2023 0 Comments

ال Kingston NV2 يعتبر من احسن ال SSDs في السوق بسبب تسعيرها المنخفض و الاستثنائي ، ومع ذلك فأداءه ورا أفضل ال SSDs و دا طبيعي لأنهم أغلى بردو ، و على الكلام دا فا ال NV2 ينفع كمحرك ثانوي أو احتياطي جيد إذا كان للتجميعات العالية و لا يوصى به للاستخدام الأساسي لو كنت هتشتغل عليه يوميا بشكل عنيف و بالنسبة للتجميعات الاقتصادية و المتوسطة فاهو مرشح و بشدة و يعتبر الأفضل قيمة مقابل سعر في فئته.

ال Kingston NV2 بيستكمل مسيرة ال NV1 السابق من كينغستون ، وهو محرك يتماشى إلى حد كبير مع فلسفة كينغستون المتمثلة في توفير SSDs رخيصة الثمن في كل المساحات. ال NV1 خدت شهرة واسعة بسبب سعرها و دلوقتي ال NV2 بتعمل نفس الكلام بغض النظر عن مشكلة الجنيه المصري مع الدولار.

و بتيجي بالمواصفات دي:

Product Name: Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD

Form Factor: M.2 2280

PCIe / NVMe: PCIe 4.0 x4 NVMe

Capacity: available in 250GB, 500GB, 1TB, 2TB

Controller: Phison E18

NAND: 3D TLC

Sequential Read/Write: 250GB – 3,000/1,300MB/s

500GB – 3,500/2,100MB/s

1TB – 3,500/2,100MB/s

2TB – 3,500/2,800MB/s

Endurance: 250GB – 80TB

500GB – 160TB

1TB – 320TB

2TB – 640TB

Storage Temperature: -40°C~85°C

Operating Temperatures: 0°C~70°C

Dimension: 22mm x 80mm x 2.2mm

Weight: 7g (All capacities)

Vibration Operating: 2.17G Peak (7-800Hz)

Vibration Non-operating: 20G Peak (20-1000Hz)

MTBF (Mean-Time Between Failures): 1,500,000 hours

ممتاز للتجميعات المتوسطة و اللابتوب:

يعتبر ال Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD جامد اوي لو كنت بتخطط انك تشتري SSD جديد لتجميعتك. سلسلة ال NV1 كان بداية للمعيار الجديد في السرعة من حيث التسعير كام لأول مرة نشوف NVMe M.2 بالأسعار دي بسببه و دلوقتي المسيرة بتكمل بال NV2.

ممكن يسخن شوية لو تقلت عليه في الشغل في الكتابة

شيء واحد تم ملاحظته ان Kingston NV2 يميل للسخونة شوية. في عوامل كتير لكدا ، يعني مثلا فتحة M.2 في الماذر بورد تحت كارت الشاشة مباشرة فا دا بيسخن ال SSD وقت التشغيل بالذات انه معلهوش هيت سينك. يؤثر هذا على السرعات والأداء في حالة انك ضغط عليه في الشغل جامد وسخن منك لكن في العادي و الطبيعي شغل خفيف او بتلعب مثلا مش هيسخن منك ، لو كنت بتفكر في شغل تقيل و رندرة بقا وكدا ، فاتأكد انك تضيف مبرد حراري M.2 SSD أو تثبته في مكان بعيد عن المكونات اللي بتسخن زي كارت الشاشة.

سعر متميز غير المعايير:

ال Kingston NV2 بتتميز بسرعات لا تصدق مش موجودة عادة في فئتها السعرية. مع أنه ليس بنفس سرعة شقيقه الأسرع ، Kingston Fury Renegade ، فا تلخصيا للحوار ال NV2 يعتبر ابجريد محترم ويوصى به بشدة للتجميعات الاقتصادية والمتوسطة أو توسع التخزين بيها. ال NV2 يعتبر الافضل قيمة مقابل سعر حاليا في السوق خليفة لل NV1.

لطلب المنتج اضغط هنا

Prev Post
Next Post

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Edit Option
Have Questions?
Back In Stock Notification
Terms & Conditions
الشروط و الاحكام يرجى مراجعة الشروط التالية لسهولة تقديم أفضل خدمة لك أولاً : الشروط العامة الضمان ضد عيوب الصناعة هو ضمان الوكيل أو المستورد وليس ضمان البائع . يعاد المكون أو الجزء الخاضع للضمان بكل مكونات التغليف الداخلي والخارجي فوم - كرتون - اكياس ..... الخ ) وعلى وجه الخصوص الفوم الخاص بالشاشه والطابعه والاسكنر ومن حق البائع عدم استلام الصنف في حالة نقص أي من هذه المشتملات. يلغى الضمان كليا في أي من هذه المشتملات . . نزع أو خدش ملصق الضمان المثبت على الأجهزة . ۲ حرق أو كسر أو خدش الصنف الخاضع للضمان أو الكتابة عليه . . نزع الرقم المسلسل عن أي صنف خاضع للضمان أو من على مكونات تغليفه تكلفة إرسال الصنف إلى الوكيل أو المستورد تكون على نفقة المشترى ذهابا وعودة (من) 70 إلى 150 جـ ) . الضمان لا يشتمل الأعطال المترتبة على أعطال البرنامج (Software) ثانيآ: في حالة تعذر الإصلاح أو عدم وجود البديل نتيجة للتطور السريع في عالم التكنولوجيا يكون من حق العميل اختيار أحد الحلول التالية ووفقا لما يقرره الوكيل أو المستورد و قبول صنف أخر بنفس المواصفات أو مواصفات قريبة بدون دفع فرق مالى الانتظار حتى ورود نفس الصنف مرة أخرى وتبديلة و دفع الفرق بين سعر المنتج حسب تقييم الوكيل أو المستورد له بعد حساب معدل إهلاك لا يقل عن ٤% شهرياً ومنتج أخر بمواصفات أعلى . ثالثآ: يعتبر استلام العميل للمنتج إقرار منه بإستلام هذه الأصناف بحالة جيدة وموافقته على جميع شروط الضمان السابقة .

Choose Options

this is just a warning
Login